Big show little felt art

Expositie: Big show Little Felt Art

Viltkunst op klein formaat ruim 150 werkstukken

Big show Little Felt Art


We kijken terug op een zeer geslaagde expositie.

Op deze pagina kun je de werkstukken alsnog bekijken van de expositie die op 15 en 16 juli 2023 werd gehouden.

  • Thema: Transformatie

  • formaat: 4 werkstukjes van 20x 20 cm 




null



Deelnemende kunstenaars

Uniek werk, nu eerst 1 werk voor de indruk

Heb je belangstelling voor één van de werkstukken?

Zoek even contact via de email info@onlineviltschool.nl

Anci Piller

Mijn naam is Anci Piller, en ik ben een viltcoach bij de Online Viltschool. Daarnaast heb ik mijn eigen atelier waar ik mijn passie voor naaien deel en mijn zelfgevilte stoffen verwerk tot prachtige kledingstukken. Jaren geleden begon ik met het vilten van ruwe vachten, maar ik wilde mijn vaardigheden in fijn viltwerk verder ontwikkelen. Met veel plezier heb ik verschillende trajecten en masters afgerond bij de Online Viltschool, en mijn liefde voor dit ambacht groeit met elke stap die ik zet.

Naast mijn werk met naald en draad, ben ik ook geïnteresseerd in spinnen, weven en ik ben zelfs begonnen met het kweken van zijderupsen. Natuurlijke en eerlijke materialen hebben mijn hart gestolen, en ik geniet van het werken met kleuren. Soms laat ik mijn intuïtie leiden zonder een vastomlijnd plan, terwijl ik andere keren juist geïnspireerd word door specifieke ontwerpen of thema's. Mijn vachtkleden en catcaves maak ik met behulp van de natuurlijke kleuren van schapenvacht, terwijl ik bij mijn kledingstukken en accessoires juist veel kleur gebruik. Ik geloof dat een vleugje kleur ons leven opvrolijkt!

www.anciwoolworks.com
instagram:@anciwoolworks

Facebook:AnciWoolWorks


Van rauwe wol tot bloempracht

Een transformatie, onverwacht

De ruwe vezels, zo puur en ruw

Veranderen in kleuren, een regenboog opgebouwd


Een zaadje verstopt in de aarde zo diep

Ontwaakt tot leven, een sprankeling zo diep

Het eerste werk onthult het prille begin

Waar kleur ontspruit, als een zachte zomerwind


In het tweede schilderij barst het los

Een explosie van tinten, een kleurenmos

Als vuurwerk in de lucht, een visioen

De wol transformeert, een kleurenexplosie


Dan verschijnt een knop, vol hoop en pracht

Uit de gebarsten grond, onverwacht

Een belofte van schoonheid, klaar om te ontluiken

De derde creatie, een bloem in groei, te bespieden


En tot slot, de volmaakte bloem

Stralend en kleurrijk, een meesterwerk, een roem

De transformatie voltooid, van wol naar pracht

Een weergave van mijn gedachten, een idee gebracht


Dus neem de tijd, bewonder en zie

Hoe ruwe wol verandert, als een ode aan mij

Deze werken vertellen een verhaal, mijn geest ontvouwd

Van ruwe wol naar kleurrijke bloemen, zo getrouw


1 t/m 4e werkstuk

Natuurlijke Metamorfose: Van Ruwe Wol tot Kleurrijke Bloemen

Ruwe wol van de Oussantschaap, merinoswol, verschillende weefgarenresten, sarizijde en zijdevezels

Anja Striekwold

Ik ben Anja Striekwold, 68 jaar. Ik vilt ruim 3 jaar en zit nu in het 3e jaar VIP traject, tevens volg ik de Masterclass. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn met vilten sprak en spreekt het me erg aan. Het gebruik van andere materialen zoals zijde en kaasdoek in het viltwerk heeft voor mij meerwaarde omdat ik dit weer kan gebruiken bij mijn Art Quilt werkstukken. Vilten geeft me rust en ik geniet van het eindresultaat ook al is het soms niet geworden zoals ik het me voorgesteld had. Sinds vorig jaar ben ik ook bezig met Eco printen


Titel voor alle 4 werkstukken: Rotatie Uitdaging:

het transformeren van 4 verschillende kleuren roze naaldvlies (niet mijn kleur) naar 4 werkstukken waar ik blij van word. Elk stuk naaldvlies is met merinowol in diverse roze, paarse en rood/roze tinten in de rondte neergelegd. Hierna zijn er wol krullen en vezels toegevoegd in bij passende tinten. Na het vilten heb ik met verschillende soorten garen borduursteken toegevoegd.


Anne-Marie Magielse

Mijn naam is Anne-Marie Magielse en ik woon sinds kort in Zevenhuizen, Groningen. Ik ben mijn hele leven al creatief bezig geweest met onder andere tekenen, schilderen, klei en glas maar sinds ik het vilten ontdekt heb, heb ik mijn passie gevonden. Wol is een heerlijk materiaal om mee te werken. Je kunt eindeloos variëren met kleuren, de combinatie van wol, warm water en zeep maken het een beleving voor je zintuigen. Het ruikt lekker en het water en de wol zijn lekker warm en zacht. Ik werk voornamelijk intuïtief en laat mij inspireren door de natuur en het leven zoals het zich aandient.

In 2018 heb ik een basiscursus vilten gevolgd en sindsdien heb ik meerdere jaarcursussen masterclasses en workshops gevolgd om mijzelf verder te bekwamen in het ambacht.

Beschrijving van het werk

Mijn werkstuk transformatie is uit te leggen als één geheel en niet als losse werkstukken.

Mijn werk is namelijk begonnen als één geheel. Ik had een lap gevilt (verschillende soorten wol op kaasdoek) met een afbeelding van het landschap in de omgeving waar ik toen woonde. Mijn man en ik hadden het huis van onze dromen gevonden op een schitterende locatie in Drenthe. Die droom van toen is uiteen gevallen en na een echtscheiding stond ik voor de transformatie van mijn eigen leven.

Van alles hebben naar alles kwijtraken en opnieuw beginnen.

De transformatie:

- De lap heb ik in vier stukken geknipt

- Van voorzijde ben ik gegaan naar achterzijde (de achterkant bleek nog mooier dan de voorkant. De wol schijnt door het kaasdoek heen en geeft een mooie structuur aan het doek)

- Ik ben eindeloos aan het puzzelen geweest welk patroon er moest ontstaan wat kon uitdrukken hoe ik mij voelde. Echter, de panelen kunnen op andere manieren worden opgehangen of in een andere volgorde. Zo ontstaat er een dynamiek die voor iedereen anders kan aanvoelen. Ook dit hoort bij de transformatie.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor hoe het nu is.

- De lijnen die ontstonden staan voor het feit dat het leven alle kanten kan opgaan en de verschillende paden die we bewandelen

- Het laatste paneel transformeert weer terug van achterzijde naar voorzijde als symbool van een nieuw begin met een stijgende lijn van opklimmen uit het dal met de hoop en het zicht op een betere toekomst

Het werk is in zijn totaal te koop voor € 500,00

Anneke van Berkum

Ik ben Anneke van Berkum 64 jaar , natuurliefhebber . Wol is een heerlijk natuurlijk materiaal. Vroeger begonnen met het spinnen van onze eigen schapenwol. Dit was van de zwarte blesschaap. Toen jaren laten liggen en ongeveer 10 jaar gelden begonnen met het nemen van vilt lessen bij Ingeborg in Ommen. Door mij erin te gaan verdiepen zag ik hoe mooi wol kan zijn. En dat er vele soorten wol zijn elk met hun eigen eigenschappen en toepassingen. Ook nu volg ik nog lessen in de masterclass wat mij geleerd heeft om ook werken te maken die niet alleen nuttig maar ook mooi kunnen zijn zoals een werkstuk aan de muur of schaal. En ook de toevoeging van ander niet viltbaar materiaal, zoals gedroogde skeletten van planten, bananen vezels en zijde, vind ik een uitdaging om te gebruiken en te kijken met welke wol je wat kunt bereiken.Omdat wij een imkerij hebben wil ik de komende tijd meer verbinding leggen tussen bijen en vilt, door afbeeldingen op/in vilt te maken. Ik heb een website www.andri.nl en facebook wolvilten.

Transformatie doet mij al gauw aan de natuur denken. Bijen die van een heel klein eitje naar bijen uitgroeien, fantastisch! Een eerder gemaakt vilt-opbject voor aan de muur met daarin gedroogd materiaal van de lampionplant, was mijn uitgangspunt voor de werkstukken 1 en 2. Lampionplant( Physalis) van bloem tot groene lampion tot de bekende oranje kleur. Paardenbloemen in het voorjaar met daarna de pluis die rond waait was de inspiratie voor werkstukken 3 en 4

Te koop 40,00 per stuk



1e werkstuk

Van bloem tot vrucht . Bloem van de Physalis en de nog onrijpe vrucht. De bloem die niet opvalt als hij bloeit heb ik hier in het oog laten springen, als bron voor de vruchtvorming, door deze er driedimensionaal op te vilten.

Materiaal bergschapen wol met merino vlieswol, met daarin  het skelet van de Physalis .

2e werkstuk

Lampionplant, Physalis rijpe vrucht. De lampionplant zoals we hem kennen. Vrolijk hangend in het najaar met hierin gedroogde skeletten van de ananaskers. 

Bergschapen vlieswol en merino vlies wol met borduur werk van bananen vezels, en Physalis , de skeletten van de ananaskers, phusalis peruviana, de eetbare variant die in mijn groente tuin stond.

3e werkstuk

Bloeiende paardenbloem. Het voorjaar met paardenbloemen maakt mij vrolijk eerst mooi geel en daarna alle pluis wat er vanaf komt. Als je de plant goed bekijkt zie je hoe mooi hij is, de nerven in het blad en de bladvorm

Gemaakt met merinowol vlies en lontwol

4e werkstuk

Uitgebloeide paardenbloem . Na de bloei van geel, naar wit pluis met zaad, welke door de wind worden meegenomen, naar.....? een hele metamorfose.Wie heeft er nou niet een paardenbloem met zaad  weg geblazen?! De nerven heb ik wat duidelijker willen laten zien, omdat die zo aanwezig zijn bij de paardenbloem.De rand onder de uitgebloeide bloem heb ik eruit willen laten springen.

merino vlies wol, en lontwol en kleine stukjes naturel bergschapen wol.

Astrid Pauw

Ik ben Astrid Pouw. Ik heb in februari 2020 voor het eerst gevilt op de handwerkbeurs omdat mijn zus zo'n sjaal zo leuk vindt! In de coronatijd die daarna volgde ben ik lid geworden van de Onlineviltschool en heb al vele werkstukken gemaakt en geef incidenteel aan kleine groepjes viltles en ecoprintles. Het ecoprinten vind ik ook geweldig om te doen. Ik ben gefascineerd door kleuren en ook door de technieken waarbij je van losse plukjes wol of garen een geheel creëert dat heel anders oogt.


Transformatie betekent voor mij verandering. Het gooien van een kiezeltje in het water geeft al verandering. Een plons in het water geeft rimpelingen en die zijn vaak cirkelvormig. Hoe je als mens met verandering omgaat, is voor iedereen anders. Wie het boek "omringd door idioten" kent, kent ook de indeling in rode, blauwe, gele en groene persoonlijkheden. Deze kleurindeling heeft meegespeeld in de ontwerpen/.

Het werk is te koop


Werkstuk 1: Kiezels in de vijver. Hoe begin je verandering. Veel kleine kiezels in een vijver geven veel kleine rimpelingen. de blauwe en groene kleur zijn gekozen om dat deze persoonlijkheden niet van de grote gebaren houden, maar dat wil niet zeggen dat ze kopieen zijn van elkaar. Elk cirkeltje heeft zijn unieke eigenschappen.

Gebruikte materialen: Chiffonzijde belegd met witte merinolontwol met zijde en de cirkels zijn gemaakt van merino lontwol in drie kleuren en zijdevezels

Werkstuk 2: Meegaan in de stroom. Loop jij om te veranderen met de massa mee? Als je dan meegaat in die richting, weet je dan zelf nog wie je dan bent? Ook in de massa is niet iedereen hetzelfde.

Gebruikte materialen: Chiffonzijde met witte merinowol met zijde belegt. De gekleurde driehoekjes zijn de puntjes die overblijven van gevilte babyslofjes met puntjes rond de enkel. Die slofjes zijn allemaal gemaakt van twee kleuren merinowol. De achterkant is ook heel leuk geworden; helaas zie je daar niets meer van


Werkstuk 3: Opvallende overgangen. Verandering kan de meest prachtige kleuren creëren. Hoe bepaal je wat jouw eindresultaat is? Waar is het einde; is er een einde en waar wil je stoppen?

Gebruikte materialen: Chiffonzijde met witte merinowol met zijde belegt. Daarop een regenboogwollont.


Werkstuk 4: Kleurrijke chaos. Leidt jouw verandering tot totale chaos zonder structuur? Mooi!! Maar zonder keuzes!! Waar is het begin en waar is het eind. Of is dat niet belangrijk.

Gebruikte materialen: Witte merinowol met zijde als basis. Daarop reepjes chiffonzijde en pongezijde en een regenbooglontwol.

Betsie Jaspers

Ik ben Betsie Jasper. Ik ben in mei 2020 begonnen  met ecoprinten, waarbij regelmatig mails voorbij kwamen over vilten. Ik dacht genoeg hobby's te hebben ,maar ben toch een jaar later begonnen met vilten. Nog maar kort dus. Ik ben begonnen met de basislessen, maar heb intussen ook meerdere voorwerpen gemaakt, o.a. een hoedje en een alpino. Vooral het vilten uit de ruwe vacht vind ik een uitdaging. Bezig zijn met natuurlijk materiaal, dat is ik het mooie aan vilten. Het ecoprinten wil ik nu gaan oefenen op wol wat ik zelf gevilt heb. Uitdagingen genoeg nog.


Als transformatie heb ik gekozen: van rechte hoeken naar rondingen. Het 1e werkstuk heeft 2 vierkanten en 2 rechthoeken. het 2e werkstuk 2 rondjes en 2 rechthoeken. Bij het 3e werkstuk zijn vierkantjes terug en de rechthoeken vervangen door ovalen, waarna het 4e werkstuk uit 2 rondjes en 2 ovalen bestaat. De ondergrond en de grotere figuren zijn merinowol. Het is aangevuld met viscose  vezels en wat wollen draad. Voor de kleuren heb ik in de kleurencirkel naar complementaire gezocht.


Werkstukken zijn niet te koop

Bea Dankelman

Mijn naam is Bea Dankelman, 51 jaar. Ik ben webwinkelmedewerkster bij BodyFlower Viltwinkel. Hoe leuk is het dan om ook zelf eens te gaan vilten en te ervaren om te werken met materialen die ik tijdens mijn werk inpak en verstuur naar klanten. Ik heb ontdekt dat vilten ontspannend werkt. Verder heb ik ook  ontdekt dat tijdens het doen doen de mooiste dingen kunnen ontstaan. Dus zonder een echt plan te hebben er een soort creatie onstaat door gewoon te doen.

Transformatie,

in vormen.

Gebroken aarde,

nooit een rechte lijn, nooit een vaste vorm.

Gebroken,

in verschillende vormen.

Gebroken,

in verschillende formaten.

Transformatie,

gebroken.

 Werk is niet te koop


Caroline Jipping

Ik ben Caroline, door vrijwilligerswerk bij een schaapskudde kwam ik in 2019 voor het eerst in aanraking met vilten. Na een workshop vachtvilten was ik verkocht en ben ik me er verder in gaan verdiepen.

Veel opgezocht op internet, een aantal workshops gevolgd en vooral veel doen en uitproberen.


Ik vind het erg leuk om grote sjaals te maken van wol en allerlei vezels in combinatie met margilanzijde. Aangezien ik edelsmid ben zoek ik ook naar combinaties van metaal, wol en zijde. Soms een detail, soms groter. Bij de sjaals heb ik bijpassende fibulae gemaakt van gepatineerd koper of staal met leer. Hierdoor gaat de stof niet kapot en zijn er veel mogelijkheden om de sjaals te dragen. Ook verwerk ik onder andere vilt in mijn sieraden.

Het verwerken van lokken van verschillende schapenrassen tot mooie kragen of stoffen in natuurlijke tinten, doe ik graag.

Het verven met natuurlijke grondstoffen staat nu bovenaan mijn lijstje. Vorig jaar heb ik hier een begin mee gemaakt en daar wil ik graag mee verder.


Caroline Jipping   CJiPP. Sieraden & Vilt

Instagram      @c.jipp

Facebook       CJiPP

Email    caroline@cjipp.nl

Telefoon        06 14 50 32 11

Partypopper!


Een feestartikel met een onverwachtte vrolijke inhoud van verschillende vormen, structuren en kleuren.

Een complete transformatie.

Dit is het uitgangspunt geweest voor mijn vier werkstukken.

Vier feestelijke broches, gemaakt van gepatineerd koper, staaldraad, Merinowol, metaalzijde, kaasdoek, visnet, sarizijde en verschillende zijde- en bamboevezels.

De werkstukken zijn op twee manieren te gebruiken;

- in zijn geheel als wandobject

- de broche kun je eraf halen en zelf dragen

Ons leven is een aaneenschakeling van mooie, minder mooie en helaas ook nare ervaringen en gebeurtenissen.

"Go with the flow" en geniet van alle onverwachtte mooie dingen die op je pad komen.


Maak er een feestje van!!

Voor belangstelling om het werk te kopen graag even contact opnemen.

werkstuken Partypopper 1,2,3,4

Broche van gepatineerd koper, staaldraad, Merinowol en zijdevezels.

Bevestigd op een "schildersdoek" van kaasdoek, Merinowol en verschillende zijde- en bamboevezels.

Opgespannen op een houten frame.

Dia van Tol


Ik ben Dia woon in Arnhem en ben ruim een jaar aan het vilten. waarbij ik me meer specialiseer in kleding vilten.


De werkstukken die ik in verschillende kleuren heb gemaakt dat er een transformatie proces van binnenuit komt.


Werkstukken zijn te koop € 40,00


Gebruikte materialen werkstukken: lontwol

Diana van Esch

Ik ben Diana Esch-de Valk. Sinds 1 jaar bij de online viltschool. Vilten doe ik nu zo'n 16 jaar, geleerd van de andere moeders op de kindergarten. Ik woon in Duitsland. In het Süd-Schwarzwald. Dichtbij Zwitserland. Het wonen in deze mooie natuur inspireert mij bij het werken met wol.


Het thema transformatie heb ik vanuit 4 verschillende perspectieven aangegaan. 1. De bron 2. Natuur 3. Kleur 4. Ultieme Transformatie


Werkstukken zijn te koop voor €40,00 per stuk


Werkstuk 1: De bron

Gebruikte materialen: Alpenwolle, Merinowolle, zijdevezels, lokken


Werkstuk 2: Natuur

Gebruikte materialen: Kaardvlies, Alpenwolle, Merinowolle, oester


Werkstuk 3: Kleur

Gebruikte materialen: Alpenwolle, Merinowolle


Werkstuk 4: Ultieme transformatie

Gebruikte materialen: Merinowolle, zijdevezels

Foekje v.d. Meulen


Mijn naam is Foekje van der Meulen, woon in Broek bij Joure FRL. Door mijn Alpaca's heb ik leren spinnen en kwam ik erachter dat je ook met de prachtige wol kon vilten.

Na een les vilten was ik helemaal verkocht en ben ik op zoek gegaan naar een viltcursus en zo ben ik bij de onlineviltschool terecht gekomen nu alweer drie jaar geleden.

Ik ben nog niet uitgeleerd, en heel nieuwsgierig wat er allemaal nog op mijn pad komt.

Mijn vierluik heeft geen naam.

Materiaal: naalvlies 100% wol

Prijs € 60,00 per stuk

Foekje v.d. Meulen


Unieke vaasjes handgemaakt van vilt

Froukje Verschoor

Ik ben Froukje Verschoor 48 jaar, ik ben net begonnen met vilten en volg sindskort viltlessen via de Onlineviltschool.

Ik vind het leuk om te vilten, omdat ik het prettig vind om met wol te werken.

Voor het  thema "transformatie" heb ik inspiratie uit mijn yogalessen gehaald.

"Verandering van donker naar licht".

De overgang van donker naar licht, staat symbool voor een innerlijke reis vanuit een moeilijke periode naar een makkelijke periode.

De vier viltvormen staan symbool voor verschillende yogahoudingen.

Dit werk is niet te koop

Werkstuk 1

Titel: "In het donker" Tijdens een periode vol tegenslag is een innerlijke reis op zoek naar geluk begonnen. De eerste stap naar het licht is gezet door het uitvoeren van de eerste yogahouding in een poging om weer in balans te komen. De bijbehorende viltvorm stelt de eerste yogahouding voor. Het zwart/grijs de periode vol tegenslag en het wit stelt een lichtje aan de horizon voor.

Gebruikte materialen: Merino lontwol "extra fijn" Black op wolvlies.

Werkstuk 2

Titel: "Ingewikkeld" Tijdens deze periode is er al wat licht te zien, maar het is nog steeds een zware tijd. Ik heb daarom gekozen voor een viltvorm, die een ingewikkelde yogahouding voorstelt. Het grijs (shabby grey) vermengd met wit stelt het eerste licht voor.

Gebruikte materialen: Merino lontwol "extra fijn" Shabbey Grey op wolvlies.

Werkstuk 3

Titel: "Uitgestrekt" Het begin van een nieuwe periode is aangebroken, waarin er meer ruimte is voor innerlijke rust. Dit keer stelt de viltvorm een uitgestrekte yogahouding voor, waarbij je naar boven kijkt. De lichtere tint stelt het aankomende licht voor.

Gebruikte materialen: Merino lontwol "extra fijn" Cloud op wolvlies.

Werkstuk 4

Titel: "In het licht" Door weer terug in balans te zijn, is het licht bereikt en is deze innerlijke reis ten einde gekomen. De laatste viltvorm stelt uiteraard een yogavorm voor waarbij je in balans staat. Het wit stelt licht en positiviteit voor.

Gebruikte materialen: Merino lontwol "extra fijn" Natural White op wolvlies.

Hannah van Beek

Mijn naam is Hannah van Beek. Ik ben 65 jaar. Ik denk dat ik nu ongeveer 4 jaar aan het vilten ben, ontdekt via de online viltschool en VIP lid. Ik ben wild van vilt, het is ontzettend leuk om te doen en veelzijdig. Ik heb o.a. vachten gevilt, kleding, tassen, hoedjes en woonaccessoires. Ik hoop dat ik dit nog jaren kan blijven doen. Mijn website is www.viahannah.nl of volg mij op insta van wol_naar_vilt

Bij het thema transitie dacht ik gelijk aan de Schepping, een niet te evenaren transitie vanuit ledigheid, geschapen tot een fascinerende wereld van water, aarde, mensen, flora en fauna.

Werkstukken zijn te koop, samen voor € 160,00

1e werkstuk

Genesis 1: De aarde was woest en leeg

Zwarte chiffonzijde met zwart naaldvilt. Gotland krullen, grijze en zwarte merinowol 27 micron. Tekst "De schepping"met merinowol mbv van naaldvilt erop gemaakt.

2e werkstuk

God maakte de wolkenhemel door de watermassa te verdelen tussen hemel en aarde. De 2e dag. Daarna zei God: laat het water onder de hemel samenstromen in zeeën en het droge land zichtbaar worden en God zag dat het goed was.

Zwarte chiffonzijde met zwart naaldvlies als ondergrond. De kleuren zijn ingevilt met merinowol 27 micron.

3e werkstuk

God maakte 2 grote lichten. De zon beheerste de dag en de maan beheerste de nacht. Ook maakte Hij de sterren om de aarde te verlichten. De 4e dag. Op de 5e dag maakte God de grote zeedieren, allerlei vissen en vogels, elk naar hun eigen aard. Hij zegende ze en zei: Vermenigvuldig je en bevolk de zeeën. Tegen de vogels zei hij : zorg dat jullie aantal groeit zodat de aarde vol wordt.

Zwart naaldvlies. Kleuren van de aarde, zee en hemel gevilt met merinowol 27 micron. Figuren geprikvilt met merinowol 27 micron.

4e werkstuk

God maakte alle soorten wilde dieren, vee en kruipende dieren, elk naar hun eigen soort. Hij zag dat het goed was. God schiep daarna de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen. God zegende hen. De vruchten en zaaddragende planten gaf Hij hen als voedsel. Het gras en de planten gaf Hij aan de dieren. Toen overzag God alles wat Hij gemaakt had en zag dat het heel goed was. De 6e dag. Zo werden de aarde en de hemel en alles wat leeft gemaakt. Op de 7e dag rustte Hij en zegende die dag en maakte die dag als een bijzondere heilige dag.

Zwart naaldvlies als ondergrond. Kleuren zijn van 27 micron merinowol gevilt. Wolken zijn apart gevilt met wensleydale wol. Schapenvachtje van Drents heideschaap. Overige kleuren van figuren geprikvilt met merinowol 27 micron

Helma Nielen

Ik ben Helma Nielen, 61 jaar en woon in Katwijk NB. Ik ben al zo'n 6 jaar aan het vilten. Het proces van de wol bewerken met water en zeep om er iets van te creëren blijft me verbazen. Het is ook zo heerlijk ontspannend om hiermee bezig te zijn. In Zwolle ben ik op de beurs in contact gekomen met Ingeborg. Via de onlineviltschool heb ik de diverse trajecten doorlopen en daar heel veel van geleerd. In augustus ga ik met 7 andere cursisten exposeren vanuit de cursus ontwerp je eigen collectie in Ommen. Dit is heel erg spannend. We gaan er een hele mooie expositie van maken. Iedereen is erg enthousiast. Je kunt me op facebook vinden onder Helma Nielen. Op instagram is mijn naam nielenhelma.


Ik heb een serie werkstukken gemaakt die laten zien dat de vier elementen van de natuur elkaar nodig hebben en daarmee zorgen voor transformatie. De bloem heeft het blad nodig om van knop tot bloem te komen. De bij heeft de bloem weer nodig om zijn honing te kunnen maken. De vlinder kan geen vlinder worden als de rups geen blad heeft om van te eten. De bloem heeft de bij weer nodig om zaadjes te kunnen produceren. De serie vormt een geheel en niet per werkstuk apart een transformatie. De gebruikte materialen zijn per werkstuk hetzelfde. Lontwol met zijdevezels en wenslydalekrullen. Geborduurd met katoenen draad en glaskraaltjes.


Werkstukken zijn niet te koop

Ina Lamens

Ik ben Ina Lamens en ben sinds 2018 lid van de Online Viltschool. Sinds 2 jaar ben ik Viltcoach bij de Online Viltschool wat ik met veel plezier doe. Ik krijg regelmatig opdrachten voor viltwerk en ik geef allerlei viltworkshops. Onder mijn naam Viltfamke kun je me vinden op Facebook en Instagram.

Ik heb deze 4 werkstukken gemaakt met als inspiratie het werken vanuit de kunst. Het transformeren van schilderijen of een gedeelte ervan naar vilt vind ik een mooie uitdaging. Ik heb gekozen voor 4 verschillende kunstenaars met als onderwerp dorp of stadjes. Het zijn allemaal schilders die schilderen naar het Modernisme.


Werkstukken zijn te koop € 80,00 per stuk


1e werkstuk

Het eerste werk, donkerblauw tasje, is een stukje uit een schilderij van Maurice de Vlaminck(1876-1958)

lontwol 19 micron en zijdevezels.

2e werkstuk

Het tweede werk, roze tasje, is een stukje uit een schilderij van Henri Matisse(1869-1954)

lontwol 19 micron en zijdevezels.

3e werkstuk

Het derde werkstuk, groen tasje, is een stukje uit een schilderij van Georges Braque

(1882-1963)

lontwol 19 micron en zijdevezels.

4e werkstuk

Het vierde werkstuk, rode tasje, is een stukje uit een schilderij van Ton Schulten(1938)

lontwol 19 micron en zijdevezels.

Ingrid Huybrechts

Ik ben Ingrid Huybechts 49 jaar als floriste heb ik  workshops gegeven in het bloemschikken na een tijdje zocht ik een nieuwe creatieve uitdaging. Toevallig kwam  ik de onlinelessen tegen van Ingeborg waar ik me sinds vorige jaar in verdiept heb. Ik voel me het meest aangetrokken door de veelzijdigheid en mogelijkheden van het vilten, de kleurencombinatie en de aparte structuur van de wol. Ik heb altijd al een passie  gehad voor de natuur en het spirituele eromheen. Dit laat ik tot uiting komen in mijn werken.

Het heelal en zijn planeten heeft me altijd al weten te boeien vanuit het mystieke en het mysterieuze dat er rond hangt. Als kind keek ik samen naar de sterrenhemel met mijn tante die de verschillende sterrenbeelden kon aanwijzen en wist te benoemen. Vandaar mijn eerste kunstviltwerk ' de geboorte van planeten'    dit ter nagedachtenis aan haar.

Werkstukken zijn te koop €40,00 per stuk


1e werkstuk

In het begin was er nog niets... Beschrijving : het heelal zonder planeten

Voor het eerste werkstuk heb ik roest  - kleurig  naaldvlies gebruikt en gevilt. De achterkant is afgewerkt met  een lapje  stof.

2e werkstuk

De planeet in wording . Omschrijving: In de kolkende spiralen van stof en gas zien we een opvallende knik. Dit is de plek waar zich waarschijnlijk een nieuwe planeet zal vormen.


Als basis heb ik een lap  roest - kleurig  naaldvlies gebruikt, de cirkels die aangebracht zijn bestaan uit Merino  lontwol extra fijn . Hier en daar heb ik ook stukje synthetische vezel gebruikt om de dynamiek van het kunstwerk te accentueren. Door felle kleuren  te gebruiken in mijn werk kan ik een bepaalde sfeer creëren . De achterkant is afwerkt met een lapje stof.


3e werkstuk

De verdere ontwikkeling van de planeet. Omschrijving : planeten ontstaan uit platte - draaiende stof -  en gasschijven rondom jonge sterren. In zo'n  schijf begint materie aan elkaar te plakken.


Als basis heb ik een lap  roest - kleurig naaldvlies gebruikt. De cirkels eromheen zijn opgebouwd uit Merino lontwol extra fijn . Om de dynamiek van het werk te versterken heb ik synthetische vezel gebruikt. Synthetische vezel  heeft de eigenschap om niet helemaal mee te vervilten, vandaar het effect. De achterkant heb ik afgewerkt met een lapje stof.

4e werkstuk

De geboorte van de planeet. Omschrijving: Naarmate de klont groeit zal hij steeds meer materie opvangen die verder bijdraagt aan de groei van de planeet.

Dit paneel is opgebouwd uit 2 lagen naaldvlies. Voor de onderste lap heb ik roest kleurig naaldvlies gebruikt - de bovenste laag bestaat kaardvlies naturel. Deze 2 lappen heb ik eerst aan elkaar gevilt. Vervolgens heb ik de planeten gevormd door knikkers te gebruiken ( Shibori vilten, afbinden) . Door gebruik van lontwol en synthetische vezel geef ik het  werk een bepaalde dynamiek. De planeten heb ik ook opgevuld met vulsel zodat ze intact blijven. 

Ingrid Reisner


Ik ben Ingrid Reisner, 58 jaar woon in Belgie regio Antwerpen, plots kwam de online viltschool tevoorschijn op fb, en dacht dat wil ik al zolang leren, heb de stap gezet en onmiddelijk had ik de kriebel om verder te doen, aanbod is gigantisch wat je er allemaal mee kan. Zit nu in traject 2 en wil zeker voortdoen zolang ik het fysiek aankan. Mensen kunnen me vinden via fb if chat,

Mijn interpretatie van transformatie , heb ik mijn verhaal vertaald met symbolen die in de azteekse , maya cultuur , tao voorkomen en waar ieder zijn eigen verhaal van transformatie kan invullen

Werkstukken zijn te koop €40,00 per stuk


Werkstuk 1

I Tjing:staat voor oerbegin, het scheppende, positief en negatief, het stimuleren van persoonlijke groei.

Ben op de wereld gekomen en al vrij snel geconfronteerd met het pos.en negatieve , heb een harde kindertijd gekend door een nonkel en de scheiding van mijn ouders.Heb ik mezelf vrij snel beginnen te verdiepen in de waarom en psyche van mensen om me heen

Wol zijdevlies met lontwol en beetje zijde vezel

Werkstuk 2

Symbool:Harmonie

In het heden te leven en de juiste weg te vinden naar onszelf en anderen(onze naasten)

Ben dan de spirituele weg opgegaan en de leer van de indianen en kruiden beginnen te bestuderen.En heb meegekregen van mijn vader om mezelf te kunnen verplaatsen in je naasten en het motto: doe niet bij een ander wat jezelf niet leuk vind.

Wol zijdevlies met lontwol

Werkstuk 3

Symbool staat voor de vier windrichtingen

De veren dat we vergaren op ons levenspad.

Heb een opleiding kapster gevolgd , veel verschillende jobs gekend maar steeds creatief bezig , cursussen volgen afrikaanse percussie en dans, na opleiding zelf dans gaan geven op een holistische manier om bewuster te worden van ons eigen lichaam

Wol zijdevlies en lontwol en een beetje zijde vezel

Werkstuk 4

Symbool :cirkel van het leven.

Ons levenspad en het einde.

Op een gegeven moment kreeg ik een werkongeval en ik genas maar niet , na een nekoperatie beterde de pijnen maar niet, en plots een bolletje in mijn hals en een week later kreeg ik de diagnose uitgezaaide kwaadaardige longkanker en het verdict dat ik geen twee jaar meer had! Heb toen alle middelen voor het gevecht tijdens  de behandelingen van chemo uit de kast gehaald nog een cursus meegenomen en tumor bleef koppig groeien, tot er plots een studie ter beschikking kwam waar ik kon instappen want er waren geen andere behandelingen meer beschikbaar..met een positieve ingesteldheid kan k voort vechten en vilten tot aan het einde van mijn verhaal.

Als je echt iets wil , met gedachtenkracht en pos.mind kan je veel!!


Wol zijde vlies met lontwol

Janine Roos

Na een cursus 'spinnen met alpacawol' ben ik gegrepen door het wolvirus. Sinds een paar jaar volg ik de viltlessen bij de online viltschool. Ik vilt de laatste tijd zoveel mogelijk met wol uit de buurt, met de wol die anders als waardeloos weggegooid zou worden. Binnenkort zijn mijn werkstukken te zien op mijn website (in de maak) www.dooreenroosje.nl en op mijn facebookpagina Door'n'Roosje. Door'n'Roosje is afgeleid van mijn achternaam (Janine Roos) en mijn liefde voor sprookjes. Door'n'Roosje vilt warmte, met schoenen en lokkenkragen, en met Stoofschaapjes. Zoveel mogelijk met wol uit Nederland, omdat dit mooie product meer aandacht verdient!


De inspiratie voor dit werkstuk komt uit de filmrelease van de cd ’72 Seasons’ van Metallica en uit het theaterprogramma ‘Plant’ van Nynke Laverman. ‘Plant’ gaat over transformatie, over verandering in jezelf. Over de kwetsbaarheid van ons bestaan. In het nummer ‘Your Anchestor’ bezingt Nynke Laverman een excuus aan onze achter-achter kleinkinderen, voor hoe wij de aarde voor hen achter (hebben ge-) laten. Wij, de Homo Economicus, maken er een puinhoop van. Onze vooruitgang is de achteruitgang van de aarde. Om de boel te redden zetten we lapmiddelen in die er schitterend uit zien, maar vaak de boel op lange termijn alleen maar erger maken. We beloven onszelf gouden bergen en repareren breuken met gouden lijm. We kijken naar ónze kant van de aardbol, wat ons gedrag aan de andere kant veroorzaakt lijkt ons niet te deren. Denk aan de enorme kledingbergen van synthetische afdankertjes op het strand van Ghana, milieuvervuiling door oa kobalt en lithiumwinning voor onze elektrische auto’s en smartphones. Ontbossing van enorme wouden ten behoeve van de palmolie industrie, waarbij hele leefgebieden van bijvoorbeeld de orang-oetans en veel, heel veel andere dieren en planten verdwijnt. Maar ook kinderarbeid, uitbuiting en slechte werkomstandigheden. En waarom? Om ons het gevoel te geven dat we kunnen kopen wat we willen (‘To buy or not to buy was to be or not to be, buying things determined our identity’ Your Anchestor), en toch milieubewust bezig zijn? Want we verminderen toch hier de CO2 uitstoot?


Werkstukken zijn te koop: €120,00 per stuk

De volledige opbrengst gaat naar Stichting Bilabwa, voor scholing en bescherming van Ugandese meisjes, oa tegen uitbuiting en kind/uithuwelijking


Werkstuk 1: Bos. Het eerste werk zijn berken. Berken zijn echte pioniers. Ze zijn een van de eerste bomen die verschijnen op braakliggende grond. Ze groeien tot hoog in de bergen, tot boven de poolcirkel. De berk is het symbool van een nieuw begin.


Gebruikte materialen: Merino lontwol


Werkstuk 2: Betonblom Het tweede werk is de vooruitgang. Geen klein hutje meer, maar stevige betonnen flats. Iedereen hetzelfde, gevangen in zijn eigen huis. ‘Der stean Muorren om my Hinne Ik kin rinne fan De keuken nei De kast En werom Der is in flier en In plafond Ik wurd Omearme troch Beton Dat my beskermet tsjin Wat komt Tsjin alles wat Van bûten komt (Nynke Laverman, ‘Betonblom’)


Gebruikte materialen: Meriono wol


Werkstuk 3: To Buy or not to Buy. Wij omringen onszelf met plastic en nep. Plastic is werkelijk overal. We leven in een wegwerpmaatschappij, en alles moet maakbaar zijn. Onze identiteit hangt af van de meuk die we kopen, en zo snel mogelijk weer weggooien. Het liefst ver uit het zicht, zodat we ons kunnen voorhouden heel goed bezig te zijn.


Gebruikte materialen: Merinowol, plastic afval, gouddraad, zijden bloemen


Werkstuk 4: Toekomst Is dit onze toekomst? Een groot, gapend zwart gat met fabrieken en geen natuur meer? Is dit de transformatie van de wereld die we willen?


Gebruikte materialen: Merinowol, foto (afgedrukt op normaal papier, gelamineerd)

Jellie van Houten


Ik ben Jellie van Houten, 58 jaar. Een aantal jaren geleden ben ik gaan vilten in het begin vooral sjaals maar nu ook bollen. Ik ben begonnen met vilten omdat ik naast mijn hibby fotografie, vooral kijken ook iets wou doen met mijn handen. Dat is vilten geworden heerlijk kliederen kneden en gooien.Ik vind het leuk om dingen te proberen daarom kwam deze uitdaging op en het goede moment.

Wetter weagen.

Dat is de titel van mijn werkstuk. Vertaald water golven. Als geboren en getogen fries ben ik dol op water. Sinds een aantal jaren woon ik aan het water en trek er met de kano regelmatig op uit. Ik vind het dan zo bijzonder dat het water er nooit hetzelfde uitziet.Ik heb veel foto's gemaakt van de wetter weagen maar nu was daar de uitdaging om het water/golven te transformeren in vilt. Dat was een uitdaging maar het is gelukt. Met pongezijde, vezels en lintwol heb ik geprobeerd de transformatie van water te laten zien Van kabbelend naar kleine golfjes naar ritmische grote golven tot woeste golven met witte koppen.

Het werk is in zijn geheel te koop samen voor €160,00

Jenny (Jeth) Bol

Ik ben Jenny Bol, 64 jaar en vilt al vele jaren. Eerst heb ik op bij verschillende vitkunstenaars workshops gevolgd en sinds een aantal jaren ben in lid van de onlineviltschool.Inmiddels volg ik de Master Experiment. Mijn viltwerk kun je bekijken op Instagram: atelier_jethbol_viltart


mijn serie in het thema "transformatie" heet: "the journey of the Maple leaf" Ik heb hierbij gebruik gemaakt van verschillende vilttechnieken.


Werkstukken zijn te koop als 4 luik voor € 600,00


Werkstuk 1: "Spring" In dit 1e werkstuk heb ik een expressie gemaakt van de bloeiwijze van de Esdoorn. Het was erg inspirerend om dit te onderzoeken en mij te verdiepen in dit thema. Ik heb op mijn eigen manier uitdrukking gegeven aan deze bloeiwijze zoals die zich in het voorjaar aan de boom achter mijn ontwikkeld. Het was een soort van boetseren om dit tot stand te brengen. De kleuren van de draden waarmee de voorstelling is opgespannen corresponderen met de andere werkstukken en zijn een weergave van de kleur die ik bij het thema vind passen. Bij "Spring" zijn de bovenste draden in geel omdat hiermee de zon wordt gesuggereerd. rechts correspondeert het met het werkstuk "Summer" die er naast hangt waarbij het heldere groen goed past bij het frisse voorjaar en de zomer. De onderste draden zijn in de kleur ijsblauw, dit correspondeert met het werkstuk "Winter" waarbij de ijsblauwe kleur is gekozen omdat je hier het koude gevoel van de winter nog kunt voelen. De grijzige kleur draden aan de linkerzijde zijn verbonden met de donkere tijden van de winter, links staat in de tekentaal voor verleden, in dit geval dus voor de lente was het winter.


Gebruikte materialen: De ondergrond is gevilt met witte merino wol op biologische katoen. De gekleurde lila ondergrond van merino wol heb ik met de voorstelling opgespannen met 4 verschillende kleuren naaigaren. De voorstelling op de lila ondergrond heb ik gevilt met verschillende materialen: merinowol, machinegaren, zijde vezels en voor de verdikking heb ik stukjes oud vilt toegevoegd,


Werkstuk 2: "Summer" Bij het werkstuk "Summer" heb ik als ondergrond: witte Merinowol gevilt op biologische katoen. Het viltwerkstuk heeft de ondergrond geel, wat het zonnige van de zomer benadrukt. Ik heb het blad ruimtelijk met verdikkingen gevilt, hierdoor voel je de sterkte van het volgroeide blad. Het werkstuk Summer is opgespannen met 4 verschillende kleuren naaigaren. De kleuren corresponderen met de andere werkstukken en zijn een weergave van de kleur die ik bij het thema vind passen. Bij "Summer" zijn de bovenste draden in geel omdat hiermee de zon wordt gesuggereerd. Links corresponderen de draden met het werkstuk "Spring" die er naast hangt waarbij het helder groen goed past bij het heldere groen in het voorjaar en de zomer. De onderste draden zijn in de kleur olijfgroen, dit correspondeert met het werkstuk "Autum" waarbij de olijfgroene kleur is gekozen om de overgang naar de herfst te verbeelden . Rechts heb ik oranje gebruikt om het zonnige te benadrukken.


Gebruikte materialen: Ongebleekte biologische katoen met Merinowol als onderlaag. Ondergrond van gele merinowol met een gevilt blad van Merinowol en machinedraad


Werkstuk 3: "Autum" Bij het werkstuk "Autum" heb ik dezelfde ondergrond gebruikt : Merinowol gevilt op biologische katoen. Het viltwerkstuk heeft de ondergrond olijfgroen, wat de herfsttinten in het blad goed doen uitkomen. Ik heb het blad uit losse merino wol gevilt en daarna met de naaimachine bewerkt, zo heb ik de herfstige lijnen in het blad verbeeld. Het werkstuk “Autum” is opgespannen met 4 verschillende kleuren naaigaren. De kleuren corresponderen met de andere werkstukken en zijn een weergave van de kleur die ik bij het thema vind passen. Bij "Autum" zijn de bovenste draden in olijfgroen om de overgang naar de herfst te verbeelden. Links correspondeert het met het werkstuk "Winter" die er naast hangt waarbij de bruine kleur van het draad goed past bij het vroeger donker worden. De onderste draden zijn lila, dit correspondeert met het werkstuk "Autum" waarbij de lila kleur terugkomt in de kleur van het blad.. Recht heb ik oranje gebruikt om het late zonnetje te verbeelden


Gebruikte materialen: Ongebleekte biologische katoen met Merinowol als onderlaag. Ondergrond van merinowol, gevilt blad van Merinowol in herfsttinten en machinedraad


Werkstuk 4: “Winter” Ook hier heb ik dezelfde ondergrond gebruikt : Merinowol gevilt op biologische katoen. De ondergrond is ijsblauw, hierdoor voelt het echt winters aan. Ik heb een bladskelet ingevilt met een heel dun wit laagje Merinowol. Je krijgt het gevoel alsof er een heel klein sneeuw/ijslaagje over het blad is gevallen. Het was een uitdaging om dit echte blad in het viltwerk te gebruiken, ik ben blij verrast door het resultaat Het werkstuk “Winter” is opgespannen met 4 verschillende kleuren naaigaren. De kleuren corresponderen met de andere werkstukken en zijn een weergave van de kleur die ik bij het thema vind passen. Bij "Winter" zijn de bovenste draden in ijsblauw om de overgang naar de de lente te verbeelden. Rechts correspondeert het met het werkstuk "Autum" waarbij de bruine kleur van het draad goed past bij het vroeger donker worden. De onderste draden zijn lila, dit correspondeert goed bij het ijsblauw en de koude van de winter. Links heb ik antraciet gebruikt omdat het goed samen gaat met het winterblad.

Gebruikte materialen: Ongebleekte biologische katoen met Merinowol als onderlaag. Ondergrond van ijsblauwe merinowol met een echt bladskelet uit de natuur

Jora Wreesmann


Ik ben Jora Wreesmann 52 jaar. Ben een vilt -enthousiasteling geworden door de OnlineViltSchooll, waar ik bijna drie jaar lid van ben.


Bij het woord transformatie kwam ik uit over de transformatie die een slang ondergaat. Door uit zijn vel te knappen werk 1 en dan een ander patroon te krijgen in de huid 2 en drie en dan uiteindelijk een nieuwe mooie slang te zijn 4.


Werkstukken niet te koop


Werkstuk 1: Uit mijn vel

Gebruikte materialen: Margilanzijde, naaldvlies ,lontwol.


Werkstuk 2: Close up slangehuid

Gebruikte materialen: Naaldvlies ,voorvilt, lontwol


Werkstuk 3: Nieuwe huid

Gebruikte materialen: Naaldvlies, voorvilt, shubori- techniek met wollen draden,


Werkstuk 4: Nieuw begin

Gebruikte materialen: Naaldvlies, lontwol, voorvilt, borduurgaren

 Karen Bruisma - De Viltkamer 

Karen Bruinsma (1961) Filzgestalterin

Ik vilt sinds de jaren 90, maar vanaf 2008 werk ik in mijn atelier aan huis in IJsselstein waar ik met veel plezier viltgroepen en een borduurgroep ontvang.

Www.karenbruinsma.nl

Facebook en instagram: Karen Bruinsma

Titel:

Groei van binnenuit

Transformatie is voor mij een persoonlijk proces waarbij je de verbinding zoekt met jezelf. Door je terug te trekken en in stilte te werken ontdek je wie je bent. In deze serie zie je de innerlijke groei waarbij steeds meer stukjes van jezelf ook aan de buitenkant zichtbaar worden.

Soms voelt dat wat ruw, soms zie je de glans.


Techniek: vilten, borduren

Materiaal: wol, zijde, eco katoengaren, ijzer

Jaar: 2023

Prijs €120 per deel


Lenie Mudde

Mijn naam is Leni Mudde. Door de aanschaf van een spinnenwiel heb ik de schoonheid van wol leren kennen. Sinds 2015 ben ik gaan vilten en om mijn kennis te verdiepen heb ik de VIP cursus en daarna de Master Experiment bij de online viltschool gedaan. U kunt mij vinden op Facebook en Instagram onder de naam: Leni Mudde/ madebyleni

Transformatie  : van Schepping naar Herschepping

Bij het onderwerp "transformatie" kwamen meteen de gedachten in mij op om een Bijbels 4 luik te maken. Het omsluit ook de woorden Verleden Heden en Toekomst.

Mijn werkstuk is te koop als 4luik dus in zijn geheel € 160,00

1e werkstuk

Woest en leeg (Verleden) De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed. Genesis 1 vers 2

Zwarte merinowol#stenen#schuimrubber voor de aarde

2e werkstuk

Schepping van het licht.(Verleden) God zei: Laat er licht zijn! En er was licht. God zag het licht dat het goed was. Genesis 1 vers 3

Meerder kleuren merinowol#viscose vezels voor de dampkring#schuimrubber


3e werkstuk

Hoop in de chaos (Heden) Ik heb de chaos in de wereld weer gegeven door de munten (macht)spijkers(geweld) rodewol(bloed) gaas (internet) Ik heb de Hoop weer gegeven door het Kruis (verlossing) Ik zal wonderen geven in de hemel boven en tekenen op de aarde beneden: bloed, vuur en rookwalm. Ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden. Handelingen 2 vers 19-21

Merinowol in diverse kleuren#munten#roestige spijkers#zwartgaas#www rubber#schuimrubber

4e werkstuk

Volmaakt (Toekomst) Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Ik maak alle dingen nieuw. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Openbaring 21 vers 1-6

Merinowol in verschillende kleuren#zijdevezels#viscosevezels#gesponnen draad#schuimrubber

Lisanne Schop


Vanaf de eerste keer dat ik met wol en zeep aan de slag ging, wist ik dat dit mijn materiaal was. De kleuren, de eigenschappen van de wol, de mogelijkheden ermee, ik werd en word er heel blij van. Wol en vilt inspireren, prikkelen de creativiteit en nodigen uit tot experimenteren. Lisanne Schop


Titel: Innerlijke rijkdom

Dit werk geeft de rijkdom van de gevoelswereld weer en de voortdurende transformatie daarvan. Er is geen begin en eind, het blijft in beweging. Meebewegend met de golven van het leven of op geheel eigen wijze.

De volgorde van de afzonderlijke delen staat dan ook niet vast.

Werkstukken zijn te koop voor €40,00 per stuk

Margreet de Vries

Mijn naam is Margreet de Vries (1954). Naast mijn Keramische werk ben ik  in 2011 met Vilten begonnen. Het zachte wollige en kleurige vilt gebruikte ik in contrast met glad wit porselein. Later zijn de zelfstandige Vilt-panelen ontstaan. Een bijkomstige en prettige ervaring vind ik dat je bij t' vilten direct met kleur werkt. Dit in tegenstelling tot het werken met klei en glazuur: keramiek moet altijd eerst de oven in om zijn uiteindelijke kleur te krijgen.

www.margreetdevrieskeramiek.nl

www.kunstinzicht.nl>margreetdevries


Mijn werk bestaat uit 4 delen, met elkaar vormen ze "Het Naderen van de Avond".

Soms komt de inspiratie gewoon naar je toe: zittend voor het raam en kijkend naar de ondergaande zon, met een boek van Paustovski op mijn schoot. Zojuist had ik een passage gelezen waarin de schrijver prachtig verwoordt hoe de dag overgaat in de avond. De donkere wolken die ik zag leken wel van wol te zijn! Deze transformatie van de dag naar de avond heb ik weergegeven in mijn Viltwerk.

"Het Naderen van de avond."

Prijs voor het totaal € 420,00

Materiaal: Wit en donkergrijs Kaardvlies als ondergrond. Hierop is met Merinowol en de wat grovere wol van het Bergschaap voor de donkerste wolken, de voorstelling gevilt. Als laatste is hier en daar een beetje zijde gebruikt, o.a. in de het oranje van de lucht.

Marsina Korenvaar

mijn naam is Marsina Korevaar en 61 jaar jong. 3 Jaar geleden ben ik begonnen met het vilten als therapie, wat een positieve uitwerking heeft. Als ik  een slechte dag heb, dan moet ik vilten; op deze manier krijg ik mijn gezondheid weer op pijl.

Titel: De druif en de vlinder. In de winter lijkt alles uitgestorven; zit er nog wel leven in de druif?

Werk is niet te koop

1e werkstuk

In april verschijnen de eerste knopjes aan de druif. Komt het toch weer goed! Het eerste kleine knopje ontwikkelt zich tot een blad. En plotseling fladdert er een vlinder: teken van het voorjaar.

naaldvlies,lontwol,stikgaren,. techniek nat en droogvilten met doorstikken

2e werkstuk

Maand mei: er zit meer ontwikkeling in de druif. Als je goed kijkt zie je het eitje van de vlinder. En hier en daar kruipt er een rups. Ook kruipt er een rups eitje. Ja, een andere ruos wordt een cocon, waar een mooie vlinder zich ontwikkelt.  

nat en droogvilten en doorstikken met de hand. op naaldvlies,met lontwol.

3e werkstuk

Het is zomer. Alles komt tot zijn ware ontplooiing: de druif groeit en groeit. Wat een overvloed van bladeren! En je ontdekt ook de ontwikkeling van de vruchten, die druiven worden genoemd. Er zijn vlinders die niet opvallen; het lijken wel bladeren.

naaldvlies, lontwol, zijdevezel, combie van droog en nat vilt.met veel stik en knipwerk.

4e werkstuk

Het is herfst. Wat een feest met zijn mooie herfstkleuren en met de rode of blauwe druiven. De ene vlinder heeft opvallende kleuren. De andere vlinder moet je echt zoeken.

naaldvlies ,lontwol ,zijdevezel, stukje zijde, nat en droogvilten en doorstikken met de hand.

Mieke van den Akker

Mijn naam is Mieke van den Akker. Ik heb het vilten pas sinds kort ontdekt en vind het erg leuk en ontspannend. Ik ben wel al mijn hele leven bezig met creatieve dingen, waarbij ik vooral veel schilder en muziek maak.

Transformatie. Ik moest daarbij denken aan het leven. Je wordt geboren, groeit op, komt tot volle bloei en uiteindelijk zul je sterven. Dat heb ik uitgebeeld in de fasen van een bloem. 1. de bloem in de knop; het begin van het leven 2. de bloem die opengaat; je groeit op en ontdekt wie je bent 3. de bloem in volle bloei; je bent voluit aan het leven 4. de bloem verwelkt; je wordt ouder, minder energiek en zult uiteindelijk sterven Achter de bloemen staan oude symbolen, die ook de geboorte, de jeugd, het volle leven en de cirkel van het leven verbeelden. Ik heb tere ronde bolletjes erbij gevilt die de kwetsbaarheid van het leven verbeelden. en ik heb overal glaskralen op geborduurd, die staan voor water. Water als teken van leven.


Transformatie.

Ik moest daarbij denken aan het leven. Je wordt geboren, groeit op, komt tot volle bloei en uiteindelijk zul je sterven. Dat heb ik uitgebeeld in de fasen van een bloem.

1. de bloem in de knop; het begin van het leven

2. de bloem die opengaat; je groeit op en ontdekt wie je bent

3. de bloem in volle bloei; je bent voluit aan het leven

4. de bloem verwelkt; je wordt ouder, minder energiek en zult uiteindelijk sterven


Achter de bloemen staan oude symbolen, die ook de geboorte, de jeugd, het volle leven en de cirkel van het leven verbeelden.

Ik heb tere ronde bolletjes erbij gevilt die de kwetsbaarheid van het leven verbeelden. en ik heb overal glaskralen op geborduurd, die staan voor water. Water als teken van leven.

Werkstukken niet te koop

1e werkstuk

Geboorte, als een bloem in de knop kun je nog alles worden. Het leven ligt voor je. Een prachtige hoopvolle fase, waarin alles nog mogelijk is. Wie ga je worden, wat ga je betekenen, wat heeft het leven voor jou in petto?

Wol, glaskralen

2e werkstuk

Jeugd, je komt tot bloei. Je wordt een mens met een eigen karakter, met eigen wensen, dromen en idealen. Je mag proberen wat bij je past en met vallen en opstaan kom je steeds verder.

Wol, glaskralen

3e werkstuk

In volle bloei. Je staat midden in het leven. Je hebt geleerd van je geschiedenis en met die kennis en ervaring ben je in staat om te kiezen wat belangrijk voor je is. Je mag voluit leven en stralen.

Wol, glaskralen

4e werkstuk

Voltooid leven. Je hebt je leven geleefd. Je hebt gelukkige en verdrietige tijden meegemaakt, maar hopelijk kijk je tevreden terug en ben je bereid om afscheid te nemen. Wat jij gezaaid hebt zal doorleven. De cirkel is rond.

Wol, glaskralen

Myriam Capens

Mijn naam is Myriam Capens. In mijn opleiding Textiele Kunsten heb ik de techniek vilten nooit gekregen. Ik was er erg benieuwd naar. Sinds 2 maanden bezig met vilten. Het bevalt mij héél erg.

Op het moment dat ik over de tentoonstelling las, was ik amper één maand aan het vilten. Ik dacht dat dit dus nog niets voor mij was.

Ik heb gewoon de opdrachten gevolgd van de basistechniek lappen vilten.

Het vilt maken op zich is echter een mooie vorm van transformatie: met wol, water, zeep en handenarbeid vilt maken.

De eerste werkjes van deze nieuwe techniek voor mij, betekenen ook transformatie: van helemaal geen ervaring naar hopelijk een ervaren viltster.

Werkstukken zijn te koop € 40,00 per stuk

1e werkstuk Zonder titel

Materiaal lontwol

2e werkstuk Zonder titel

Materiaal: Kaardvlies, lontwol, zijdedraad

3e werkstuk Zonder titel

Materiaal: Kaardwol, lontwol, draden (van wol)

4e werkstuk Zonder titel

Lontwol, zijdedraad

Nan Zuiderveld


Mijn naam is Nan Zuiderveld. Ik vilt al geruime tijd. Nog steeds volg ik af en toe een workshop omdat dit altijd inspirerend is. Je ontmoet anderen met dezelfde hobby/passie dat geeft gesprekstof en nieuwe ideeen. Door met mijn handen te werken en met natuurlijke materialen raakt mijn hoofd leeg. Ik laat me vaak leiden wat zich aandient wat betreft kleur maar ook wat betreft techniek. Ik ben verbonden aan Galerie Mildam waar mijn werk verkocht wordt.


Plukken wol veranderen in een kunstwerk.

Werkstukken zijn te koop


Werkstuk 1: Titel: gescheurd en geheeld

Gebruikte materialen: Wol en nietjes

Te koop voor €60,00


Werkstuk 2: Stromend. Door stroming veranderd er iets.

Gebruikte materialen: Wol, katoen, zijde

Te koop voor €60,00


Werkstuk 3: Veranderingen.

Gebruikte materialen: Wol, kant

Te koop voor €80,00


Werkstuk 4: Gebroken, geheeld, dit boek kan dicht

Gebruikte materialen: Wol, zijde, papier, karton

Te koop voor €80,00

Nellie Smit

Mijn naam is Nellie Smit, 67 jaar en de laatste jaren heb ik meer tijd voor creatieve, beeldende activiteiten. Doordat ik al jaren geëxperimenteerd heb met vilten met wol van schapen uit mijn omgeving was ik in 2020 toe aan een nieuwe uitdaging. Dit vilten deed ikzelf thuis en tijdens atelierlessen in de onderbouw van de basisschool. Ook verfden we de ruwe schapenwol. Met Merinowol oa woon accessoires, kleding die niet prikt, mooie sjaals en tassen kunnen maken leek mij geweldig en ik werd heel enthousiast! Ik werd VIPlid van de online viltschool. Ik kan alle lessen volgen om te kunnen vilten wat ik wil. Het is magisch om zulke mooie, fijne lontwol, naaldvlies en zijde of viscosevezels te gebruiken en te zien veranderen in een voorwerp wat een prachtige structuur heeft. Ik maak voorwerpen die gebruikt kunnen worden en heel mooi zijn, wat kleur, structuur en vormgeving betreft. Ook gebruik ik de lessen over ecoprinten. Wat een mooie, nieuwe verrassende activiteit met gewone bladeren uit de natuur! Adembenemend. Ik heb nu al vanalles gemaakt wat in de lessen is te leren. De fijne kneepjes en mijn eigen stijl ontwikkelen is een proces waar ik volop in zit. Graag leer ik anderen wat ik ervaren heb.

Het thema ‘transformatie’ is zeker op mijn leven van de laatste jaren van toepassing. Daar gaat mijn werk over.

In mijn levenslange zoektocht naar wie ik echt ben, is dit kunstwerk ontstaan. Zeker na een ‘rijk’ leven en tijdens mijn burn-out vanaf 2018 is deze zoektocht doorgegaan. Tot nu toe voel en zie ik het zo.

Dit hele kunstwerk is mede geïnspireerd door de schilderijen van Rothko.

Mijn 4 luik is niet te koop.


1e werkstuk

Wie ben ik, wat denk ik en hoe denk en voel ik? Nogal uiteenlopend, alles wie ik ben is er al……..te zien in het herhaald kleurgebruik.

Fijne lontwol 1 laagje in donkerblauw als ondergrond. Wolkjes lilablauw, gemêleerde donderrood, paars aubergine en geel liggen daarop verspreid.

2e werkstuk

Langzaamaan, heel langzaam komt er meer verdieping van gedachten, van wat ik voel en mijn ideeën. Acceptatie van wat er is……..

Hier heb ik dezelfde materialen gebruikt. Er is al iets meer van de verdieping te zien. Het is wat meer verfijnd.

3e werkstuk

Ik kan al meer mijn richting bepalen met alles wat zich aandient en er al is……

Dezelfde materialen als werkstuk 1 en 2. Nog meer verfijnd.

4e werkstuk

Ik krijg wat meer vrijheid door structuur en veiligheid. Het leven krijgt meer glans. Naar mooie vormen zoek ik……..

Dezelfde materialen als de andere werkstukken met toevoeging van viscose vezels in dezelfde kleur.

Paméla Freriks


Ik ben Paméla Freriks, ik ben 58 jaar en woon in Veldhoven. Ik ben ongeveer 8 jaar aan het vilten. Ik vind het super leuk om van wol mooie creaties te maken zoals vachten, sloffen sjaals. Ik volg nu één jaar viltlessen om nog meer technieken te leren.

Je kunt me vinden op instagram en Facebook onder caoracreatief.


Ik heb bollen gemaakt die passen in baklijsten van 20x20. Hier heb ik verschillende technieken toegepast zoals reliëf,dubbele rand en gebroken aarde.

Transformatie van lontwol naar bol.

Te koop voor € 40,00 per stuk

Suzan Vermeer

Ik ben Suzan Vermeer en ik vilt al een aantal jaren bij de Online viltschool. Ik heb de cursus Experiment met vilt gedaan en ik heb nu Werken vanuit de kunst bijna afgerond. Ik heb vroeger veel geweven, gesponnen en gebreid maar nu vilt ik voornamelijk. Ik vind het werken met wol heerlijk. Je kunt me vinden op facebook.

"Het donker wordt altijd weer licht"

In mijn werk werk ik graag met contrasten, met ton-sur-ton en met verschillende materialen. In deze serie komt dat samen. Ik heb de werken op zwart kaasdoek gevilt voor de stevigheid en om voor alle werken een gelijk uitgangspunt te hebben. Het mooie is dat door het wit van het laatste werk er toch nog een klein  beetje zwart doorheen schemert.

Al is het weer licht geworden........ het zwart vergeet je nooit helemaal.

Er is wol, viscose, zijde en kunststof materiaal in verwerkt.

De 4 panelen vormen een serie die eigenlijk niet apart verkocht kunnen worden.

De prijs voor de serie is €160,00

Suzanne van der Ploeg

Ik ben Suzanne van der Ploeg, 49 jaar en ik vilt ruim twaalf jaar. Ik vind het leuk om workshops te volgen bij andere viltsters om op die manier nieuwe technieken te leren. Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen in Eco printen. In mijn viltwerk gebruik ik uitsluitend natuurtinten.

Het thema Transformatie sprak mij direct aan. Ik ben zelf al enige jaren het pad van hoofd naar hart aan het bewandelen en merk dat ik daardoor andere keuzes maak dan voorheen en kom ik steeds dichter bij wie ik in de kern ben. In twee van deze werken probeer ik mensen aan te moedigen om ook de weg naar binnen te gaan volgen. Het Labyrinth - de enige weg om ergens uit te komen is door naar binnen te keren en De Non die voor mij symbool staat voor de innerlijke bedevaart. De ecoprint schilderijtjes laten mensen hopelijk het vertrouwen krijgen dat een boom elk jaar zijn bladeren loslaat om het jaar daarop tot bloei te komen en dat wij als mens ook dingen in vertrouwen los mogen laten, want er komt altijd weer iets nieuws voor terug. Waar je een deur sluit, gaat ergens anders een deur open.

Werkstukken zijn te koop voor € 80,00 per stuk


1e werkstuk

Titel: Labyrinth. Als je merkt dat je in een transformatieproces zit, dan is een labyrinth een reisgids om thuis te komen. In tegenstelling tot een doolhof is er in het labyrinth slechts één pad dat naar binnen leidt. Het lopen van een labyrinth of door de lijnen te volgen met je vingers in een vingerlabyrinth kan helpen om in je kern te komen en de antwoorden in jezelf te vinden. Op de weg naar buiten neem je inzichten en inspiratie mee. De Engelsen zeggen zo mooi: The only way out is in. Ofwel de enige weg om ergens uit te komen is door naar binnen te keren. Een labyrinth kan je daarbij de weg wijzen.

Voor dit schilderijtje heb ik naaldvlies gebruikt in een naturel kleur en daar heb ik met potloodlontwol een labyrinth op gelegd. Om te voorkomen dat het patroon tijdens het nat vilten ging verschuiven heb ik het tijdens het leggen hier en daar vastgeprikt met een viltnaald.

2e werkstuk

Titel: Innerlijke bedevaart. Transformatie heeft te maken met verandering. Als iemand een verlangen naar verandering voelt dan ondernemen sommige mensen een pelgrimsreis of bedevaart. In de katholieke traditie eindigt een bedevaart vaak in een plaats waar een heilige wordt vereerd. In de huidige maatschappij zie je steeds vaker mensen een innerlijke bedevaart maken. Want om het pad van een pelgrim te lopen heb je niet per se wandelschoenen nodig. Als je naar binnen keert en gaat luisteren naar je hart, dan kun je ook ontdekken wat je nu echt wilt in het leven en wat je belangrijk vindt. Daardoor ga je andere keuzes maken en ga je je leven veranderen/transformeren.

Voor dit schilderijtje heb ik wolvlies gebruikt in diverse tinten. Ik heb de afbeelding eerst gelegd in diverse tinten op een naturel achtergrond en dat heb ik hier en daar vastgeprikt zodat het niet ging verschuiven tijdens het natvilten. De lijnen van de vingers en handen,  de ogen, neus en mond heb ik na het natvilten toegevoegd door stukjes wolvlies heel dun op te rollen en vast te zetten met een viltnaald.

3e werkstuk

Ecoprint kleur Flax/groen. Het thema van deze expositie is Transformatie en ik vind ecoprinten daar goed in passen. Bomen en hagen laten in de herfst hun bladeren los. Na een periode van rust komen ze weer langzaam maar zeker tot bloei. Mensen zouden in hun eigen processen best wat meer op deze natuurlijke principes mogen vertrouwen. Elke transformatie gaat gepaard met loslaten, rusten en verwerken en weer nieuwe stappen zetten om tot bloei te komen. Vertrouw er op dat als je ergens een deur sluit er ergens anders weer een deur opengaat. Met de gevallen bladeren kun je prints maken om je aan dat natuurlijke principe te herinneren.

Voor dit ecoprint schilderijtje heb ik 19,5 micron merino naaldvlies gebruikt met 20% moerbijzijde, dat wordt ook wel wosiweb genoemd. Daar heb ik een laagje kazakanzijde op gevilt, waardoor er een zachte glans over het werk ligt. Deze zijde staat er om bekend om kleuren goed te absorberen. Voor dit schilderijtje heb ik een katoenen laken gebruikt dat gedoopt was in Landscape verf in de kleur Flax. Door de tannine in de bladeren in combinatie met een ijzerbadje, strak bundelen en stomen kwam deze printafdruk tot stand.

4e werkstuk

Ecoprint kleur Cocoa/bruin. Het thema van deze expositie is Transformatie en ik vind ecoprinten daar goed in passen. Bomen en hagen laten in de herfst hun bladeren los. Na een periode van rust komen ze weer langzaam maar zeker tot bloei. Mensen zouden in hun eigen processen best wat meer op deze natuurlijke principes mogen vertrouwen. Elke transformatie gaat gepaard met loslaten, rusten en verwerken en weer nieuwe stappen zetten om tot bloei te komen. Vertrouw er op dat als je ergens een deur sluit er ergens anders weer een deur opengaat. Met de gevallen bladeren kun je prints maken om je aan dat natuurlijke principe te herinneren.

Voor dit ecoprint schilderijtje heb ik 19,5 micron merino naaldvlies gebruikt met 20% moerbijzijde, dat wordt ook wel wosiweb genoemd. Daar heb ik een laagje kazakanzijde op gevilt, waardoor er een zachte glans over het werk ligt. Deze zijde staat er om bekend om kleuren goed te absorberen. Voor dit schilderijtje heb ik een katoenen laken gebruikt dat gedoopt was in Landscape verf in de kleur Cocoa. De tannine in de bladeren in combinatie met een ijzerbadje, strak bundelen en stomen kwam deze printafdruk tot stand.

Thea Assies

Ik ben Thea Assies, 58 jaar, ik hou van de schoonheid van de natuur en van de kracht van kleuren. Ik geniet ervan om intuïtief dingen te laten ontstaan vanuit flow, om me te verwonderen door wat er geleidelijk aan ontstaat met wol. Ik creëer graag kleurrijke werkjes met verrassende effecten.

Een wilde bloemenweide vol kleur en zoemend leven is magisch om te zien. Haar transformatie vanaf het voorjaar tot aan de herfst is een bron van verwondering. Wilde grassen met daartussen allerlei kleuren kelkjes en klokjes wuiven zacht. De schoonheid van bloemen is teer en kwetsbaar, uitbundig, geurig, prachtig. Ik heb geëxperimenteerd met het verwerken van natuurlijke materialen in het vilt om zo een bloemenweide te verbeelden.


Werkstukken niet te koop


Werkstuk 1: Bloemetjes en zaadbolletjes

Gebruikte materialen: Piepkleine kastanjes in vilt


Werkstuk 2: Papaver

Gebruikte materialen: Papaver zaaddoosjes in vilt met geprinte bloemenstof


Werkstuk 3: Uitbundige bloemen

Gebruikte materialen: Verschillende bloemetjes in vilt


Werkstuk 4: Grassen

Grassen in vilt op kaasdoek

Thea de Bont

Ik ben Thea de Bont en 72 jaar oud. Nadat ik gestopt ben met werken ben ik met vilten begonnen. Ik wilde al langere tijd weten hoe vilt gemaakt werd en wat je er mee kon doen. Maar het kwam er nooit van om er echt mee aan de slag te gaan. Na mijn pensioen had ik er tijd voor en ben er nog steeds mee bezig. Het verbaasd me steeds weer wat je allemaal  kunt maken en wat er uiteindelijk te voorschijn zal komen. Het is fascinerend en de mogelijkheden zijn eindeloos. Bovendien is het voor mij een heel ontspannende bezigheid waarin ik helemaal in op kan gaan. Op etsy.com/BontViltCreaties zijn meer werkstukken van mij te vinden.

Met het  Thema " Transformatie"   heb Ik 4 werkstukken gemaakt over de verkleuring van bomen in de verschillende seizoenen. De paneeltjes hebben een vaste volgorde bij het ophangen. Zie de foto die ik bij mijn verzending heb bijgesloten.

Werkstukken zijn te koop samen voor €160,00

(in overleg evt los te koop)

1e werkstuk

"Herfst" Verkleuring van boom.

Merinowol, zijde en viscose vezels

2e werkstuk

"Winter" Verkleuring van boom.

merino wol gebruikt, zijde en viscose vezels

3e werkstuk

"Voorjaar" Verkleuring boom.

merino wol gebruikt, zijde en viscose vezels

4e werkstuk

"Zomer" Verkleuring boom.

merino wol gebruikt, zijde en viscose vezels

Yvonne Smit

Ik ben Yvonne Smit, 62, hobbyboerin en altijd al creatief bezig geweest. Haken, breien, spinnen, borduren en het maken van antroposofische poppen. Sinds 3 jaar, na het uitvliegen van ons laatste kind, ben ik mij meer gaan oriënteren op wolbewerking. Zo ben ik in aanraking gekomen met vachtvilten. Leuk om te doen maar ook intensief en zwaar. Al verder zoekend kwam ik in aanraking met de Viltschool. Wat losse lessen gevolgd en toen de stap tot lidmaatschap genomen. Dat bevalt erg goed. Ik leer ontzettend veel en wordt creatief steeds uitgedaagd. Ook ontdek ik steeds meer mijn eigen stijl. Ben voorlopig dan ook niet van plan om met de viltlessen en het vilten zelf te stoppen. Kijk voor meer op mijn facebookpagina Alles van wol


Mijn inspiratie tot het maken van de werkstukken komt van een foto over de grootste gevangenis ter wereld in El Salvadoro de troosteloosheid, duisternis en woede die er in die foto straalt heeft mij diep geraakt. Ik heb in mijn reeks de transformatie van diepe duisternis naar hoop proberen vast te leggen.


Werkstukken zijn te koop voor €45,00 per stuk


Werkstuk 1: Duisternis. Het verliezen van alle hoop op een beter leven. Duisternis houdt geen rekening met afbakening, het vervelt overal. En toch.....zijn er lichtpuntjes weliswaar klein en nog niet helder en een minimaal stukje blauw

Gebruikte materialen: Grove naaldvlies met losse vacht van blauwe Swifterschaap en een klein beetje blauwe lontwol. Achter de lichtpuntjes zit papier


Werkstuk 2: Lichtpuntje. De duisternis trekt zich wat terug, wordt iets lichter. De lichtpuntjes meer en helderder. Het is niet meer totaal donker er komt meer blauw (de lucht?) tevoorschijn omringt door het geel van de zon

Gebruikte materialen: Grove naaldvlies, ruwe Swiftervacht, lontwol en viscosevezel, papier


Werkstuk 3: Verwachting. Zou de duisternis verdwijnen? Het lijkt erop. Het trekt zich verder terug, wordt lichter. Nog wel onrustig maar de lichtpuntjes worden groter en zijn meer aanwezig.


Gebruikte materialen: Fijne naaldvlies, ruwe vacht, lontwol viscosevezel en spelsau lokken, papier

Werkstuk 4: Hoop. En uiteindelijk de HOOP. Hoop dat alles weer goed komt. De duisternis heeft zich ver teruggetrokken en is ingekapseld door blauw. Er komt meer vertrouwen. Kleuren worden helderder, de zon laat zich weer zien. De lichtpuntjes zijn nog rafelig maar duidelijk zichtbaar.

Gebruikte materialen: Fijne naaldvlies, ruwe vacht, lontwol, viscosevezel, zijde, spelsau, papier