Janine Roos

Na een cursus 'spinnen met alpacawol' ben ik gegrepen door het wolvirus. Sinds een paar jaar volg ik de viltlessen bij de online viltschool. Ik vilt de laatste tijd zoveel mogelijk met wol uit de buurt, met de wol die anders als waardeloos weggegooid zou worden. Binnenkort zijn mijn werkstukken te zien op mijn website (in de maak) www.dooreenroosje.nl en op mijn facebookpagina Door'n'Roosje. Door'n'Roosje is afgeleid van mijn achternaam (Janine Roos) en mijn liefde voor sprookjes. Door'n'Roosje vilt warmte, met schoenen en lokkenkragen, en met Stoofschaapjes. Zoveel mogelijk met wol uit Nederland, omdat dit mooie product meer aandacht verdient!

De inspiratie voor dit werkstuk komt uit de filmrelease van de cd ’72 Seasons’ van Metallica en uit het theaterprogramma ‘Plant’ van Nynke Laverman. ‘Plant’ gaat over transformatie, over verandering in jezelf. Over de kwetsbaarheid van ons bestaan. In het nummer ‘Your Anchestor’ bezingt Nynke Laverman een excuus aan onze achter-achter kleinkinderen, voor hoe wij de aarde voor hen achter (hebben ge-) laten. Wij, de Homo Economicus, maken er een puinhoop van. Onze vooruitgang is de achteruitgang van de aarde. Om de boel te redden zetten we lapmiddelen in die er schitterend uit zien, maar vaak de boel op lange termijn alleen maar erger maken. We beloven onszelf gouden bergen en repareren breuken met gouden lijm. We kijken naar ónze kant van de aardbol, wat ons gedrag aan de andere kant veroorzaakt lijkt ons niet te deren. Denk aan de enorme kledingbergen van synthetische afdankertjes op het strand van Ghana, milieuvervuiling door oa kobalt en lithiumwinning voor onze elektrische auto’s en smartphones. Ontbossing van enorme wouden ten behoeve van de palmolie industrie, waarbij hele leefgebieden van bijvoorbeeld de orang-oetans en veel, heel veel andere dieren en planten verdwijnt. Maar ook kinderarbeid, uitbuiting en slechte werkomstandigheden. En waarom? Om ons het gevoel te geven dat we kunnen kopen wat we willen (‘To buy or not to buy was to be or not to be, buying things determined our identity’ Your Anchestor), en toch milieubewust bezig zijn? Want we verminderen toch hier de CO2 uitstoot?

Werkstukken zijn te koop: €120,00 per stuk

De volledige opbrengst gaat naar Stichting Bilabwa, voor scholing en bescherming van Ugandese meisjes, oa tegen uitbuiting en kind/uithuwelijking

Werkstuk 1: Bos. Het eerste werk zijn berken. Berken zijn echte pioniers. Ze zijn een van de eerste bomen die verschijnen op braakliggende grond. Ze groeien tot hoog in de bergen, tot boven de poolcirkel. De berk is het symbool van een nieuw begin.

Gebruikte materialen: Merino lontwol

Werkstuk 2: Betonblom Het tweede werk is de vooruitgang. Geen klein hutje meer, maar stevige betonnen flats. Iedereen hetzelfde, gevangen in zijn eigen huis. ‘Der stean Muorren om my Hinne Ik kin rinne fan De keuken nei De kast En werom Der is in flier en In plafond Ik wurd Omearme troch Beton Dat my beskermet tsjin Wat komt Tsjin alles wat Van bûten komt (Nynke Laverman, ‘Betonblom’)

Gebruikte materialen: Meriono wol

Werkstuk 3: To Buy or not to Buy. Wij omringen onszelf met plastic en nep. Plastic is werkelijk overal. We leven in een wegwerpmaatschappij, en alles moet maakbaar zijn. Onze identiteit hangt af van de meuk die we kopen, en zo snel mogelijk weer weggooien. Het liefst ver uit het zicht, zodat we ons kunnen voorhouden heel goed bezig te zijn.

Gebruikte materialen: Merinowol, plastic afval, gouddraad, zijden bloemen

Werkstuk 4: Toekomst Is dit onze toekomst? Een groot, gapend zwart gat met fabrieken en geen natuur meer? Is dit de transformatie van de wereld die we willen?

Gebruikte materialen: Merinowol, foto (afgedrukt op normaal papier, gelamineerd)