Nellie Smit

Mijn naam is Nellie Smit, 67 jaar en de laatste jaren heb ik meer tijd voor creatieve, beeldende activiteiten. Doordat ik al jaren geëxperimenteerd heb met vilten met wol van schapen uit mijn omgeving was ik in 2020 toe aan een nieuwe uitdaging. Dit vilten deed ikzelf thuis en tijdens atelierlessen in de onderbouw van de basisschool. Ook verfden we de ruwe schapenwol. Met Merinowol oa woon accessoires, kleding die niet prikt, mooie sjaals en tassen kunnen maken leek mij geweldig en ik werd heel enthousiast! Ik werd VIPlid van de online viltschool. Ik kan alle lessen volgen om te kunnen vilten wat ik wil. Het is magisch om zulke mooie, fijne lontwol, naaldvlies en zijde of viscosevezels te gebruiken en te zien veranderen in een voorwerp wat een prachtige structuur heeft. Ik maak voorwerpen die gebruikt kunnen worden en heel mooi zijn, wat kleur, structuur en vormgeving betreft. Ook gebruik ik de lessen over ecoprinten. Wat een mooie, nieuwe verrassende activiteit met gewone bladeren uit de natuur! Adembenemend. Ik heb nu al vanalles gemaakt wat in de lessen is te leren. De fijne kneepjes en mijn eigen stijl ontwikkelen is een proces waar ik volop in zit. Graag leer ik anderen wat ik ervaren heb.

Het thema ‘transformatie’ is zeker op mijn leven van de laatste jaren van toepassing. Daar gaat mijn werk over.

In mijn levenslange zoektocht naar wie ik echt ben, is dit kunstwerk ontstaan. Zeker na een ‘rijk’ leven en tijdens mijn burn-out vanaf 2018 is deze zoektocht doorgegaan. Tot nu toe voel en zie ik het zo.

Dit hele kunstwerk is mede geïnspireerd door de schilderijen van Rothko.

Het 4 luik is niet te koop.

1e werkstuk

Wie ben ik, wat denk ik en hoe denk en voel ik? Nogal uiteenlopend, alles wie ik ben is er al……..te zien in het herhaald kleurgebruik.

Fijne lontwol 1 laagje in donkerblauw als ondergrond. Wolkjes lilablauw, gemêleerde donderrood, paars aubergine en geel liggen daarop verspreid.

2e werkstuk

Langzaamaan, heel langzaam komt er meer verdieping van gedachten, van wat ik voel en mijn ideeën. Acceptatie van wat er is……..

Hier heb ik dezelfde materialen gebruikt. Er is al iets meer van de verdieping te zien. Het is wat meer verfijnd.

3e werkstuk

Ik kan al meer mijn richting bepalen met alles wat zich aandient en er al is……

Dezelfde materialen als werkstuk 1 en 2. Nog meer verfijnd.

4e werkstuk

Ik krijg wat meer vrijheid door structuur en veiligheid. Het leven krijgt meer glans. Naar mooie vormen zoek ik……..

Dezelfde materialen als de andere werkstukken met toevoeging van viscose vezels in dezelfde kleur.