Ina Lamens (viltcoach OnlineViltSchool)

Ik ben Ina Lamens, Viltfamke, en ik ben viltcoach van traject 3 van de Online Viltschool. Mijn hele leven ben ik al creatief bezig geweest met haken, breien en naaien en pottenbakken en van alles wat ik uitdagend vond. En ik heb de opleiding tot naaijuf gevolgd en hier ook les in gegeven.

Ik heb kennis gemaakt met vilten door een workshop sjaalvilten te doen bij de Online Viltschool op de handwerkbeurs in Zwolle een aantal jaren geleden. Ik was gelijk verkocht en heb me aangemeld voor de 3 jarige opleiding. En ik heb de Master “experimenteren met vilt” gedaan en volg nu de Master “ werken vanuit de kunst”

Vilten is echt een deel van mijn leven geworden. Het is zo heerlijk om mee bezig te zijn.

In traject 3 beginnen we met het maken we hoeden. Ik ben begonnen met hoofdbanden en zo steeds een stukje verder naar de hoeden. In 6 weken kun je ze allemaal maken. De hoeden zijn van lontwol en van kaardvlies in verschillende vormen en kleuren. Lontwol heeft mijn voorkeur omdat het zo lekker zacht is. Ik ben gek op blauw maar laat mij toch ook inspireren door wat ik om me heen zie. Zo ontstaat er een ontwerp en ga ik aan de slag.

Hoofdbanden

Hoeden

Sloffen

Sloffen maken in traject3  is mooi om te doen. Van lontwol worden ze lekker soepel en van kaardvlies echt stevig. Met een rubberzool eronder kun je ook nog een stap buiten zetten. Hier is enige ervaring toch wel nodig.

Tassen

De tassen in traject 3 zijn echt heel leuk om te maken van enveloptas tot rugtas. Gemaakt van  lontwol of  kaardvlies en stukjes stof en verschillende vezels. Door goed door te vilten worden

ze sterk en zijn ze heel fijn in gebruik. Voor de ontwerpen laat ik me weer inspireren door wat ik om me heen zie.

an bovenstaande vestje

Bollen

Bollen vilten is ook een van de technieken in traject 3. Deze kun je ook van verschillende materialen en met allerlei vezels maken. Leuk om een groepje bij elkaar te zetten. Ik hoor terug van de cursisten dat ze bollen vilten wel erg leuk vinden

Stenen vilten

Stenen vilten. Stenen om een zeepje vilten is vaak de eerste kennismaking met vilten. Nu ter voorbereiding van objecten vilten in traject 3. Stenen om zeep, stenen om schuim, stenen om wol. Het kan allemaal met lontwol en of kaardvlies.

De volgende stap is dieren en vormen vilten om schuim, bijvoorbeeld een vis 🐠. Ook weer met allerlei materialen.

Handpop

Hierna gaan we aan de slag met een handpop vilten. Ik heb ondervonden dat je hier wel ervaring in het vilten voor nodig hebt